Damwoude – De gemeente Dantumadiel heeft dinsdag 23 juni officieel een nieuw college van burgemeester en wethouders gekregen.

Tijdens een openbare vergadering in de raadszaal werden Kees Wielstra (Gemeentebelangen Dantumadiel), Rommy Kempenaar (Sociaal Links), Tom Bakker (SGP) en Tieme Heeringa (FNP) geïnstalleerd als wethouder. Wielstra en Kempenaar maakten ook in de afgelopen twee bestuursperiodes deel uit van het college. Met de benoeming van vier wethouders telt Dantumadiel één wethouder meer dan in de vorige bestuursperiode. Samen met burgemeester Anja Haga vormen zij de komende vier jaar het gemeentebestuur.
Door de overstap van meerdere raadsleden naar het college kwamen verschillende zetels in de gemeenteraad vrij. Dinsdagavond werden Ydo de Vries (GBD), Gerrie van der Meulen-Jansma (Sociaal Links) en Durk Holwerda (FNP) beëdigd als nieuwe raadsleden. Ook zijn drie nieuwe steunfractieleden benoemd: Jelle Jitze Veenstra (Sociaal Links), Gert-Marten Oldersma (BBB) en Wypkje Dijk (FNP).
Tijdens dezelfde vergadering besprak de gemeenteraad het nieuwe coalitieakkoord Ferantwurde Foarút. In het akkoord zijn de belangrijkste plannen en ambities voor de bestuursperiode 2026-2030 vastgelegd. De coalitie wil de komende jaren werken aan een sterke, leefbare en toekomstbestendige gemeente, waarbij de kracht van de mienskip centraal staat.

