Eerste kievitsei van Opsterland gevonden bij Nij Beets

Beetsterzwaag – Het eerste kievitsei van de gemeente Opsterland is maandagochtend vroeg gevonden op een perceel bij NijBeets. De vinder is Henner de Vries (52) uit Noardburgum.

Henner was er vroeg bij. “Ik had de wekker op half zes gezet, maar om vijf uur was ik al wakker”, vertelt hij. Na een kop koffie reed hij in de mist richting het gebied. Toen de nevel optrok en hij het land op ging, zag hij al snel een kievit opvliegen. Even later trof hij in een nestje het ei aan. Het zoeken naar kievitseieren zit Henner al van jongs af aan in het bloed. Als jongen zocht hij al in de omgeving van Gytsjerk. Tegenwoordig is hij nazorger bij Vogelwacht Noardburgum en daarnaast actief in het wachtgebied van Vogelwacht Nij Beets-De Veenhoop.

Toen de vondst door de vogelwacht was gecontroleerd en bevestigd als het eerste ei van Opsterland, maakte dat veel los. Volgens De Vries was het “een onbeschrijfelijk gevoel”. Lang kon hij er niet bij stilstaan, want daarna moest hij snel door naar zijn werk. Ook binnen het gezin leeft de traditie al langer. Jaren geleden ging zijn zoon al met hem mee op pad. Die won toen als jeugdzoeker it Sulveren Polske. “Toen zei ik tegen hem: heit pakt ’m ook nog een keer. En dit jaar heb ik ’m”, aldus Henner.

Dinsdag werd hij ontvangen op het gemeentehuis in Beetsterzwaag. Daar overhandigde burgemeester Andries Bouwman hem een oorkonde en het vindersloon. Met de vondst is het Frije Fjild in de gemeente Opsterland gesloten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *