Vandalisme en agressie rond verkiezings campagne in Drachten

Drachten – Op meerdere plekken in Drachten zijn in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen verkiezingsborden beklad, vernield of zelfs gestolen.

Ook krijgen kandidaat-raadsleden op straat te maken met verbale agressie. De politieke partijen in Smallingerland hebben daarom gezamenlijk melding gedaan bij de politie. De vernielingen en beledigingen spelen terwijl de verkiezingscampagne in volle gang is. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart delen partijen flyers uit, voeren zij campagne op straat, nemen zij deel aan debatten en plaatsen zij verkiezingsborden in de gemeente.

Volgens de gezamenlijke partijen is er de afgelopen dagen echter ook een andere kant van de campagne zichtbaar geworden. Op diverse locaties zijn verkiezingsborden doelwit geworden van vandalisme. Daarnaast melden partijen dat kandidaat-raadsleden tijdens campagneactiviteiten op straat worden uitgescholden. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 10 maart maakten de partijen gezamenlijk een duidelijk statement. Daarin spreken zij zich uit tegen de vernielingen, diefstallen en agressieve bejegening.

„Helaas moeten we constateren dat er de afgelopen dagen sprake is van vernielingen, bekladdingen en diefstal van verkiezingsborden. Ook worden kandidaat-raadsleden op straat uitgescholden. Dit is onacceptabel. Daarom doen wij hier melding van bij de politie”, aldus de gezamenlijke verklaring. De partijen benadrukken dat er in een democratie ruimte moet zijn voor verschil van mening en kritiek op politieke keuzes. Volgens hen mag onvrede over het gemeentebestuur of over standpunten van partijen nooit een reden zijn om eigendommen te vernielen of mensen persoonlijk aan te vallen. In hun oproep vragen de partijen inwoners om het gesprek aan te gaan als zij het ergens niet mee eens zijn. Zij zeggen open te staan voor kritiek, zolang die op een normale en respectvolle manier wordt geuit.

„Maak je ongenoegen op een normale manier kenbaar, daar is alle ruimte voor. Maar doe dit wel met open vizier, op basis van inhoud en feiten en zeker niet anoniem”, schrijven de partijen. Ook roepen zij op om van andermans spullen af te blijven en anderen fatsoenlijk te behandelen. Met het gezamenlijke optreden willen de partijen een duidelijk signaal afgeven in aanloop naar de stembusgang. Inwoners van 18 jaar en ouder kunnen op woensdag 18 maart hun stem uitbrengen voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *